توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی

آموزش فرد را در راه رسیدن به یک وضعیت مطلوب هدایت می کند. وقتی فردی تحت آموزش قرار می گیرد، هدف اصلی نتایجی است که فرد باید به آن ها دست یابد. به محض این که برنامه آموزشی به پایان رسید فرد میتوا ند پاسخگو و بر طرف کننده این نیازها باشد.
خدمات آموزشی:
• ارائه خدمات مشاوره آموزشی
• انجام نیازسنجی آموزشی
• طراحی و برنامه ریزی آموزشی
• برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی
• برگزاری بازی های مدیریتی
• برگزاری تورهای آموزشی
• ارائه خدمات کوچینگ و مشاوره عمومی و تخصصی
• برگزاری کارگروه های حل مسئله

ارزیابی

تعریف کانون ارزیابی و توسعه:

کانون ارزیابی و توسعه پیشرفته‌ترین روش ارزیابی بینش، دانش و مهارت‌ها (شایستگی‌های) افراد با استفاده از یک سری ابزارها یا تمرین‌های شبیه‌سازی شده می­باشد و مشخص می­کند برای اینکه فرد، عملکرد بالاتر از (حد) متوسط داشته باشد و به تحقق اهداف سازمان (و افزایش بهره وری)کمک کند باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد و این ویژگی‌ها به چه میزان در هریک از این افراد وجود دارد.

«کانون ارزیابی و توسعه معتبرترین روش برای ارزیابی و توسعه شایستگی‌ها»

اهداف برگزاری کانون های ارزیابی و توسعه:

  • گزینش سرمایه های انسانی شایسته متناسب با نیاز
  • شناسایی نیازهای آموزشی و توسعه‌ای افراد
  • ارتقاء قابلیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه های انسانی

«کانون ارزیابی و توسعه پیشرفته‌ترین روش ارزیابی، انتخاب و پرورش افراد متناسب با نیازهای آینده سازمان»

انواع کانون های ارزیابی و توسعه:

  • کانون های ارزیابی و توسعه با رویکرد جذب (به منظور انتخاب افراد شایسته جهت استخدام)
  • کانون های ارزیابی و توسعه با رویکرد ارتقاء و انتصاب (به منظور انتخاب افراد شایسته جهت ارتقاء به پست‌های بالاتر)
  • کانون های ارزیابی و توسعه با رویکرد توسعه ( به منظور شناسایی نیازهای آموزشی و توسعه ای افراد)

«کانون ارزیابی و توسعه نقطه پایانی فرآیند گزینش و نقطه آغازین فرآیند توسعه است.»

خدمات کانون ارزیابی:

1- کانون ارزیابی دستگاه های دولتی
2- کانون ارزیابی و توسعه
3- بخشنامه ها، مصوبه ها و دستورالعمل ها
4- منشور حقوقی کانون
5- گواهی صلاحیت ارزیابی شایستگی

مهندسی ارزش

تعریف مهندسی ارزش:

مهندسی ارزش[1] روشی سیستماتیک، نظام‌یافته و مبتنی بر خلاقیت[2] و کارگروهی[3] برای حل مسأله، کاهش هزینه و بهبود عملکرد[4] و کیفیت پروژه‌ها، محصولات و فرآیندها است. مهندسی ارزش به کمک گستره وسیعی از دانش و تجربیات متخصصین و با تمرکز بر کارکردهای[5] پروژه، محصول یا فرآیند نتایج قابل اجرا برای بهبود را به سرعت ارایه می‌کند.

بر اساس تعریف مؤسسه بین‌المللی مدیریت پروژه[6]، مهندسی ارزش نگرشی خلاق به منظور بهینه‌سازی هزینه‌های چرخه عمر، صرفه‌جویی در زمان، افزایش سود، بهبود کیفیت، افزایش سهم بازار، حل مشکلات و استفاده بهینه از منابع می‌باشد.

بر اساس تعریف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مهندسی ارزش کاربرد سازمان‌یافته فنون شناخته شده‌ای است که برای بررسی عملکرد یک محصول و یا خدمت مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از فکر خلاق به منظور تأمین کارکرد مورد نیاز برای تحقق اهداف طرح به طور مطمئن و با کمترین هزینه دوران عمر و با حفظ و یا ارتقای کیفیت و حفظ ایمنی و ویژگی‌های زیست‌محیطی می‌باشد.

هدف مهندسی ارزش:

هدف مهندسی ارزش ارایه راهکارهای قابل اجرا در راستای حل مسأله، کاهش هزینه و افزایش کیفیت (عملکرد) است که تمامی این موارد در گرو توجه به کارکرد پروژه یا محصول می‌باشد، اما تحقق اهداف مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسیار مهم است. یافتن نقطه بهینه (تعادل) بین کارکرد، کیفیت و هزینه هدف دیگر مهندسی ارزش می‌باشد. در واقع هدف کلی مهندسی ارزش، افزایش ارزش پروژه است (پوررضا، ذوالنوریان و عطری، 1392).

(منبع: پوررضا، محمد؛ ذوالنوریان، محمد هادی و عطری، سید عرفان. (1392). آشنایی با مهندسی ارزش. تهران: مرجع دانش مهندسی ارزش ایران.)

فرآیند مهندسی ارزش:

فرآیند مهندسی ارزش در قالب سه مرحله عمده انجام می‌شود که به ترتیب عبارتند از: 1- مرحله پیش‌مطالعه[7] 2- مرحله مطالعه اصلی[8] 3- مرحله پس‌مطالعه[9] (مطالعه تکمیلی). هر یک از این سه گام به فازها یا فعالیت‌های مهمی تقسیم می‌شوند.

مرحله اول- پیش کارگاه/ پیش مطالعه:

  • فعالیت­های پیش مطالعه

مرحله دوم- کارگاه/ مطالعه (برنامه کار ارزش):

  • فاز اطلاعات
  • فاز تحلیل کارکرد
  • فاز خلاقیت
  • فاز ارزیابی
  • فاز توسعه
  • فاز ارائه

مرحله سوم- پس کارگاه/ پس مطالعه:

  • فاز اجرا
  • فعالیت­های پیگیری

[1]– Value Engineering

[2]– Creativity

[3]– Team Work

[4]– Performance

[5]– Function

[6]– PMI: Project Management Institute

[7]– Pre-Study

[8]– Value Study

[9]– Post-Study

تحقیق و توسعه

اهداف واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان می­باشد، براساس اولویت­ها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین می­گردند که می­توان برخی را به شرح زیر نام برد.

  • تولید محصول یا محصولات جدید و ارتقای کیفیت
  • تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه ­سازی فرآیندها
  • بازدهی سریع سود، بهبود سریع عملکردها
  • کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
  • پاسخ به نیازها و خواسته ­های مصرف­ کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
  • مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری
  • ارتقای بازدهی فعالیت­ نیروی انسانی که نهایتا باعث افزایش درآمد افراد نیز می­گردد
  • افزایش نیروی رقابتی در عرصه­ های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
  • ارتقای میزان خوداتکایی
  • تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید
  • آنالیز دقیق وضعیت محصولات موجود و آنالیز دقیق میزان کارآمدی برنامه ­های جاری و پرسنل موجود

حوزه­های تحقیق و توسعه:

1- ارزیابی عملکرد و سنجش شایستگی­ها:

  • ارزیابی عملکرد کارکنان
  • ارزیابی عملکرد سازمان
  • تدوین مدل شایستگی
  • تدوین نظام جبران خدمات
  • ارزیابی اثربخشی (سطوح چهارگانه پاتریک)

2- خدمات برنامه­ ریزی:

  • تدوین سند چشم انداز
  • تدوین برنامه­ های راهبردی
  • تدوین برنامه­ های عملیاتی
  • ارائه خدمات کنترل پروژه
  • مشاوره بودجه ریزی
  • انجام تحقیقات و پژوهش